top of page
  • Szerző képegarcon

Az NTAK nem mumus!

Komoly tévhiteket hallunk a vendéglátóüzletek adatszolgáltatása kapcsán...


Számos téves vagy félinformáció terjed arról, mit is jelent a regisztráció és a kötelező adatszolgáltatás a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK). A Dining Guide szerkesztősége utánajárt a folyamatnak, és az alábbi nyolc pontban mutatja be, miért nem kell tartani az NTAK-tól.


1. Az adatküldés teljesen automatikus, emiatt nem kell plusz munkavállalót felvenni


Az idei év július 1-jétől adatszolgáltatásra kizárólag csak a 2022-ben 100 millió forint nettó árbevételt meghaladó vendéglátó üzletek üzemeltetői kötelesek. Ezen vállalkozások döntő többsége korábban is használt szoftvert az értékesítéshez, így ez nem jelent számukra változást a napi üzletvitelben – derül ki az MTÜ, Dining Guide számára küldött válaszából.


Jövő év január 1-jétől kapcsolódnak majd be az adatküldésbe a tavaly 12–100 millió forint közötti nettó árbevételt elért vendéglátó üzletek. Közülük azokat, amelyek nettó árbevétele 2022-ben nem haladta meg az 50 millió forintot, az MTÜ a VENDÉGEM Vendéglátás szoftverrel is támogatja a digitális átállásban. Ők tehát a jövőben egy ingyenes vendéglátó szoftvert is használhatnak az értékesítéshez, amivel egyúttal az NTAK adatszolgáltatási kötelezettségüknek is eleget tehetnek.


Az MTÜ tájékoztatása szerint a szoftvert úgy fejlesztették, hogy az elsősorban az alapvető értékesítési funkciókat lássa el az automatikus NTAK adatküldés mellett, kezelése így könnyen elsajátítható. A VENDÉGEM Vendéglátás szoftver lehetőséget ad a rendelések rögzítésére, kezeli a terméktörzset, a sorszámhasználatot, vagy az asztalos kiszolgálást, csakúgy, mint a fizettetést vagy a borravalót − legyen szó helyben fogyasztásról, vagy elviteles értékesítésről. A szoftver internetkapcsolat mellett számítógépen, valamint okostelefonon és táblagépen is használható.


Ahogyan minden NTAK adatszolgáltatásra képes szoftver, a VENDÉGEM Vendéglátás is minden tranzakció után, automatikusan, emberi beavatkozás nélkül küldi az anonim, statisztikai adatokat az NTAK-ba. Így, bár visszatérő tévhit a megkérdezettek körében, mégis fontos megjegyezni, hogy az NTAK adatszolgáltatás teljesítéséhez semmilyen plusz munkaerő alkalmazására nincs szükség.


2. A kiszolgálás sebessége is marad a régi, nem kell a rendelésnél bepötyögni a termékek nevét


A vendéglátó üzlet munkatársának vagy tulajdonosának egyetlen alkalommal, a kezdeti beállítások során kell az általuk használt vendéglátó szoftverbe felrögzítenie az étlapon/itallapon szereplő termékeket, és besorolni azokat az NTAK fő- és alkategóriákba.


Tehát az értékesítés során a szoftver felhasználójának nem lesz plusz feladata a rendelések „NTAK-ba továbbításával”, hiszen – ahogy fent is említettük – minden szoftver automatikusan beküldi az adatokat az NTAK-ba.


3. A vendégek adatai nem kerülnek be a rendszerbe


A vendéglátó üzletek üzemeltetőinek nem kell sem elkérni, sem pedig rögzíteni a vendégek személyes adatait a szoftverükbe. Egy gyakran hangoztatott tévhit szerint a vendáglátósnak „be kell szkennelnie” a vendégek igazolványát, ám ebből semmi sem igaz. Az MTÜ arról tájékoztatta a Dining Guide-ot, hogy az NTAK ilyen adatot be sem tud fogadni, az adatszolgáltatásra képes szoftverek nem is rendelkeznek olyan funkcióval, amely segítségével hasonló információkat tudnának továbbítani. Az NTAK-ba tehát kizárólag forgalmi, statisztikai adatok érkeznek be a vendéglátó szoftverekből.


4. A receptek is titokban maradnak


A vendéglátó üzleteknek a termékbeszerzésről, receptúráról, valamint készlet- és munkaidő nyilvántartásról sem kell adatot beküldeni az NTAK-ba, hiszen ezek turisztikai szempontból nem bírnak jelentőséggel.

Felmerül a kérdés, hogy akkor pontosan mi az, amit beküldenek a szoftverek az NTAK-ba? Kétféle üzenettípus van: az egyik a rendelésösszesítő, ami egy asztaltársaság vagy vendég által rendelt/fogyasztott tételek összességét jelenti. Ide olyan adatok tartoznak, mint pl. a dátum, a rendelés kezdetének és végének ideje, hogy helyben fogyasztották vagy elvitelre kérték, a már emlegetett NTAK fő- és alkategóriák, a fizetési információk, a rendelt tételek megnevezése, ára, mennyisége, ÁFA kategóriája. A vendéglátó szoftverek által továbbított másik üzenettípus a napi zárás. Ennek keretében továbbítja a szoftver a lezárt nap dátumát, a nyitás és zárás időpontját és a borravaló összegét, ha ezt a szoftverben és az online pénztárgépben kezelik.


5. Semmiről sem készül NTAK-videó


Az adatszolgáltatás során az NTAK a vele kommunikáló szoftveren keresztül semmilyen videófelvételt és személyes adatot sem rögzít, és nem is továbbít. Az NTAK kapcsolatnak nincs ilyen funkciója.


6. Az NTAK nem fogásokban, hanem ételkategóriákban gondolkodik


Van egy olyan tévhit is, amely szerint az adatszolgáltatás során fontos, hogy egy adott vendég milyen gulyáslevest eszik, vagy milyen palacsintát rendel.


Ezzel szemben a vendéglátó szoftverből a már említett NTAK fő- és alkategóriák szerint történik az adatáramlás az NTAK felé. A szoftver azt a fő- és alkategóriát továbbítja, amelybe az adott ételek és italok tartoznak. Ezen egységes kategóriák alapján válnak jobban megismerhetővé a fogyasztási szokások, az egyes vendéglátó üzlettípusok értékesítési trendjei, az egyes fogyasztói kosarak összetétele, hiszen az NTAK-ba érkező információkból ilyen jellegű, egységes statisztikák készülnek.


7. Nem csak az ágazatirányítást, hanem a vendéglátósokat is segítik az NTAK adatok


Az NTAK adatküldés a szállásadók körében már 2019 óta működik. Ezt megelőzően a turisztikai szektor szereplőiről és eredményeiről csupán becsült adatok álltak rendelkezésre. Az NTAK adatszolgáltatás – miután a vendéglátásban és később az attrakciók esetében is teljeskörűen megkezdődik − hozzájárul majd az adatvezérelt ágazatirányításhoz és az egyes szektorok célzott fejlesztéséhez, a versenyképességük növeléséhez. Az NTAK adatok segítségével minden korábbinál pontosabban célzott hazai és nemzetközi marketingkampányok indulhatnak, emellett pedig az NTAK jelentős szerepet játszik a turisztikai ágazat fehérítésében is.


Kifejezetten jó hír, hogy az NTAK adatokat az MTÜ a szálláshely-szolgáltatók számára már lassan egy éve vissza is mutatja. Ezek az információk támpontot adnak az üzleti tervezéshez, az árképzéshez, valamint a marketing és értékesítési aktivitások összeállításához is.


Mindezek hozzájárulhatnak, hogy optimális folyamatokat tudjanak kialakítani, vagy a fejlesztéseket racionalizálni. Az adatok megfelelő kezelése, használata jelentősen növelheti piaci versenyképességüket.


Az MTÜ pedig – tájékoztatásuk szerint – elkötelezett abban is, hogy a hazai vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók is lekérdezhessék majd az üzleti tervezésüket támogató releváns statisztikai mutatókat.


8. Az NTAK biztonságos, semmilyen adat sem kerülhet illetéktelen kézbe


Nem kell félnie azoknak, akik az adatbiztonság miatt aggódnak. Az NTAK működését szigorú jogszabályi környezet határozza meg. A rendszerbe az egyes vendéglátó szoftverekből kizárólag anonim, statisztikai adatok érkeznek. A saját NTAK profiljába az adott vállalkozás törvényes képviselője vagy annak meghatalmazottja csak ügyfélkapus jelszóval léphet be. Az NTAK-felhasználók ellenőrzése tehát pont olyan szigorú, mint az e-Magyarország összes kormányzati szolgáltatása esetében. Az NTAK adatait − a Turizmus törvény alapján − a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Nemzeti Adó és Vámhivatal, a Központi Statisztikai Hivatal, valamint a területileg illetékes jegyzők láthatják.



88 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page