Teljessé válik a nyárra a turizmus digitalizációja a vendéglátóhelyek és turisztikai attrakciók online adatszolgáltatásba való bekapcsolásával. A gyors döntéseket segítő valós idejű információk a vendégforgalom újraépítésében is versenyelőnyt jelentenek Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) turizmusszakmai vezérigazgató-helyettese szerint.
Egyelőre az újraindítás a legfontosabb cél, hogy visszaépítsük a 2019-es év számait, amely nem mellesleg rekordév volt 43 millió vendégéjszakával, de helyenként már az overturizmus jeleivel. Az NTAK egyik zsenialitása, hogy képes a területi különbségek menedzselésére is, ami most válik igazán fontossá és hasznossá. Vegyünk egy jövőbeli példát. Tegyük fel, épp kitették a megtelt táblát az egyik balatoni strandra vagy vidéki gyógyfürdőre, amiről az oda induló újabb vendégek nem tudnak. Ekkor azonban egy mobiltelefonra letöltött applikációra megérkezik az üzenet egy olyan közeli strand vagy fürdő ajánlatával, amely még tud látogatót fogadni, mert nincs tele. A cél az, hogy ez is lehetséges legyen a big data és a mesterséges intelligencia felhasználásával.
Év végére várhatóan már jól elemezhető, pontos és valós idejű adataink lesznek a fizetős jeggyel látogatható múzeumokról, várakról, fürdőkről, fesztiválokról és a vendéglői forgalomról. Nem azt fogjuk tudni, hogy hány rántott húst rendeltek egy adott étteremben, de azt igen, hogy mennyi volt az ételfogyasztás, valamint a helyben fogyasztott alkoholmentes és alkoholos italok eladásából származó bevétel. Tehát mindazt, amit a NAV is lát. A forgalom elemzése, algoritmusokkal történő előrejelzése a munkaerő-gazdálkodásban is hatalmas segítség. Amint a turisztikai torta mindhárom szeletét – a szálláshelyeket, a vendéglátást és az attrakciókat – látjuk, korszakalkotó módon megvalósul a digitális átállás, ami szakmatörténeti pillanat, igazi mérföldkő.
Comments