A turizmus versenyképességét célzó 14+2 pontos javaslatcsomagot mutatott be Nagy Márton, amely jelentős változásokat hozhat a vendéglátóiparban. A rövidtávú lakáskiadás szabályozása, a bulinegyedekben fokozott rendőri jelenlét és a készpénzmentes borravaló bevezetése egyaránt a digitalizáció és a szolgáltatások átláthatóbbá tétele érdekében történik. Az éttermekben a felszolgálási díjat a jövőben 12%-ban maximalizálják, és kötelezővé válik az elektronikus borravaló-rendszer, mely a felszolgálók életét könnyítené meg.
A készpénzmentes borravaló bevezetése annyit jelent a miniszter elmondása alapján, hogy minden bank köteles lesz a vendéglátóhely számára biztosítani az adómentes borravaló lehetőségét. pl. legyen a terminálon borravaló gomb, ami azonnal a felszolgáló számlájára utalja a pénzt.
A felszolgálási díjat 12 százalékban maximalizálják a jövőben, ami értelemszerűen kevesebb lehet, de több nem.
Miért van külön felszolgálási díj, és külön borravaló?
Állandó téma a szervizdíj és a borravaló egybemosása, összekeverése és hibás megmagyarázása. Régóta morog a vendégek egy része, hogy miért kellene neki két borravalót adnia? A helyzet az, hogy két teljesen különböző dologról van szó, ráadásul elég bonyolult is a történet.
A szervizdíj megfizetése rögzített tétel, a felszolgált ételek és italok kiszolgálásának díját jelenti, azon vendéglátó egységekben, ahol ezt alkalmazzák. Vagyis ezt mindenképpen meg kell fizetnünk, ha betérünk egy étterembe. Ez valójában a cég bevétele, csak nevesítették, hogy mire kell fordítani a végén és valójában ez okozza a félreértést, amiért sokan azt hiszik, hogy ez egy kötelező borravaló, de nem az! A szervízdíj az eladási ár részét képezi, de az utolsó fillérig csak bérre fordítható. Kedvezőbben adózik, mert az áfa levonása után, a 18,5 százalékos TB járulékot kell csak megfizetni: azért tud kedvezményesebben adózni, mert az utolsó fillérig ki kell osztani a dolgozók között a fizetéskor. A mostani bejelentés értelmében a jövőben ez maximum 12 százalék lehet.
A borravalóval viszont az elégedettségünket fejezzük ki, a minket kiszolgáló dolgozó felé. Mi döntjük el, hogy mennyit szeretnénk adni, de azt is, hogy valóban szeretnénk-e adni. Ha adunk, akkor a teljes (szervizdíjas összeg) 10 százalékát „illik” odaadni. Eddig, ha jót akartunk, készpénzben adtuk oda a pincérnek – ez fog megváltozni a jövőben.
A borravaló kérdése mindig aktuális volt Magyarországon, hiszen a szokásokat nagyban befolyásolhatja az aktuális életszínvonal, az intézményi struktúra vagy épp az ehhez köthető adózási rendszer.
Commentaires