top of page
  • Szerző képegarcon

Együttműködésre alapoz, és rendet teremt a vendéglátói szektorban az NTAK

Az NTAK-nak köszönhetően minden korábbinál pontosabb képet kapunk a turizmus ágazat vállalkozói összetételéről, a gazdasági, turisztikai jellemzőkről, továbbá így létrejön egy egységes szolgáltatói regiszter is – mondta a Dining Guide-nak Szántó Krisztina, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ programigazgatója. Arra vállalkozott a Dining Guide szerkesztzőség, hogy a programigazgatóval közösen eloszlatja a vendéglátók részéről felmerülő NTAK-kal kapcsolatos tévhiteket, félelmeket.


2023. július 1-től kötelező adatot szolgáltatniuk a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) számára szoknak a vendéglátó üzleteknek, amelyek évente 100 millió forint feletti nettó árbevétellel rendelkeznek. A kisebb vendéglátó üzleteknek pedig 2024. január elsejétől kell csatlakozniuk a rendszerhez. Az NTAK regisztráció ugyanakkor továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező. Július elseje óta rengeteg cikk látott napvilágot a hazai sajtóban, amelyek a kötelező NTAK regisztrációval és adatszolgáltatással foglalkoztak, azonban gyakran egymásnak ellentmondó állításokat tartalmaztak. Szántó Krisztinát, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ programigazgatóját arra kértük, segítsen tisztázni az iparág NTAK-kal kapcsolatos bizonytalanságait.


Kezdjük az elején! Miért fontos az, hogy a turizmusban szereplő vállalkozások adatot szolgáltassanak? Milyen haszna lesz ebből a Magyar Turisztikai Ügynökségnek, és milyen az adatszolgáltatóknak?


Azt gondolom, 2023-ban nem meglepő, hogy körülöttünk minden adat alapon működik. A gazdasági életben bármely vállalatvezető pontosan tudja, mennyi késztermékkel rendelkezik, vagy mennyit tud gyártani. Az egyes iparágak irányítása esetében sem kérdőjelezzük meg, tudnunk kell-e, mennyi haszonnövény termett idén, hogy mennyi volt az ország éves energiafelhasználása, hogy hány kisiskolást írattak be a szülei, vagy hogy a kórházak mennyi beteget láttak el. Ma már a statisztikai, forgalmi adatok segítik a felelős, valós, akár napi rendszerességű, releváns adatokra építő úgynevezett adatvezérelt ágazatirányítást, döntéshozatalt, az egyes szektorok célzott fejlesztését.


Talán kevesen tudják, de a turizmus adja a GDP közel 13%-át, a vendéglátás pedig a turisztikai szektor teljesítményének kétharmadát biztosítja. Fontos látnunk, miből áll ez össze. Eddig olyan kérdésekben, hogy vajon hány turisztikai szolgáltató van a piacon, gyakorlatilag csak találgatni lehetett. A KSH egy önbevalláson alapuló adatbázissal rendelkezett, a NAV-nak TEÁOR szám szerinti nyilvántartása van, míg az önkormányzatok településenként vezettek nyilvántartást a szálláshelyekről. Ezekből, illetve a szállásadói adatbázisból és az ÁFA bevallásokból semmilyen értelmezhető adatot nem lehetett kinyerni, pedig voltaképpen rendelkezésre álltak, csak nem a megfelelő formában.


A szálláshelyek esetében kijelenthető, hogy az NTAK adott ennek keretet és csinált rendet. Az NTAK által szolgáltatott pontos, naprakész, egységes adatok biztosítják az alapot az ágazat felelős irányításához, a fejlesztésekhez, a versenyképesség növeléséhez. Ezt a folyamatot visszük most tovább a vendéglátó és az attrakció szektorban is: a szolgáltató egy online felületen tudja megadni saját, illetve vendéglátó üzletének adatait, valamint az ehhez kapcsolódó szoftveres adatküldés is online működik.


A szálláshely szolgáltatók 2019-től szolgáltatnak adatot az NTAK-ba. Profitálhat az ő eddigi tapasztalataikból a vendéglátóipar?


Természetesen. Négy évvel ezelőtt, a szálláshelyek közül nagyjából 3-4 ezer használt szoftvert. Ez a szám mára 45 ezerre nőtt. Nem kérdés, hogy szükséges-e, hogy lássuk egy ágazat valós teljesítményét. A turizmus irányítása szempontjából ez kulcsfontosságú. Az NTAK adatoknak köszönhetően elemezhetővé válik a piaci környezet, érthetővé válnak a szektorban végbemenő folyamatok, láthatóvá válnak a különböző turisztikai trendek. Ma meg tudjuk mondani, hogy az elmúlt hétvégén melyik országokból érkeztek hozzánk a legtöbben, hogy milyen típusú és kategóriájú szálláshelyeken szálltak meg és azt is, hogy mennyit költöttek.


De azt is tudjuk, hogy ezek az adatok akkor hasznosulnak jól, ha az is profitál belőlük, aki küldi őket. Épp ezért a szálláshely szolgáltatóknak a saját NTAK profiljukban létezik egy olyan felület, ahol meg tudják nézni a saját maguk által beküldött adatokat és össze tudják hasonlítani azonos típusú szálláshelyek adataival, akár az adott településen, turisztikai térségben vagy a megyében.


Már ez hatalmas versenyelőnyt jelent a magyar szolgáltatók számára a nemzetközi piacon, de a jövőre vonatkozó célunk az úgynevezett. „keresztszektoriális adatok” kinyerése, azaz a szállás, vendéglátás és az attrakció szektorból beérkező adatoknak köszönhetően láthatóvá és elemezhetővé válik szinte a teljes turisztikai ökoszisztéma gazdasági teljesítménye. Így a szolgáltató látni fogja, hogy azon a területen, ahol ő működik, egy meghatározott időszakban mekkora az átlagos vendégéjszaka forgalom, milyen céllal és milyen életkorú vendégek érkeznek.


Meg lehet majd nézni, hogy hogyan alakul az átlagár a szálláshelyen, vagy a kosárérték a vendéglátásban, de akár azt is, hogy mennyi időt töltenek az emberek az egyes vendéglátóhelyeken, milyen típusú termékeket fogyasztanak, milyen eseményeken, hányan vesznek részt stb. Ez persze csak az adatok egyik felhasználását jelenti, de talán ez a legfontosabb mind a szolgáltatók, mind a döntéshozók szempontjából is. Az NTAK-ba beérkezett adatok számos más módon is segítik az ágazat fejlődését: így például a fogyasztási szokások folyamatos detektálása hatással lesz a vendéglátás-oktatásra, vagy akár a szakácsképzésre is.


Van egy ingyenes szoftver, de a weboldalon számos piaci, fizetős vendéglátó szoftvert is látunk. Mi ennek az oka?


Az MTÜ ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás szoftverével azokat, az évente 12 és 50 millió közötti nettó árbevétellel rendelkező vállalkozásokat támogatja, amelyek korábban nem használtak szoftvert a napi működési gyakorlatuk során. Ennek megfelelően az ingyenes szoftvert úgy fejlesztették ki, hogy az elsősorban az alapvető értékesítési funkciókat lássa el az automatikus NTAK adatküldés mellett. Ugyanakkor minden adatszolgáltatónak érdemes megvizsgálnia, hogy a vállalkozása sikeres működését ez a program, vagy az ennél összetettebb, számos egyéb hasznos és kényelmi funkcióval rendelkező, a piacon elérhető szoftverek egyike biztosítja-e inkább.


A hosszútávú víziónk az, hogy a szoftveres értékesítést és a digitalizációt terjesszük ki a szektorra. Ehhez érdemes tudni, ha az NTAK adatküldésre kiválasztott szoftverben a felhasználó elvégzi az előzetes beállításokat, akkor maga az adatküldés egyáltalán nem látható a vendégek számára. Rengeteg vendéglátó üzlet használ már manapság is integrált értékesítő szoftvereket, amelyek rendelkeznek online pénztárgép, vagy számlázó funkcióval is. Ez a jövő minden vendéglátó üzlet számára.


A digitalizáció mellett az ágazatfehérítés a másik fontos célkitűzés az NTAK kapcsán. Most az éves 100 millió forint feletti árbevételű szereplőknek kötelező az NTAK bevezetése, a többiek csak 2024. január 1-től kerülnek sorra, évi 12 milliós árbevétel alatt pedig egyelőre nem lesz kötelező csatlakozni a rendszerhez. Nem épp a halasztást kapott, és a mentesülő szegmensben kellene keresni a gazdaságilag szürke zónát?


A gazdaság fehérítése minden kormányzati szereplőnek kiemelten fontos terület, de elsősorban nem ezen van a fókusz. Nekünk az a feladatunk, hogy a turisztikai szektor teljesítményét lássuk és értsük meg az adatokon keresztül. Ez egy eszköz ahhoz, hogy támogassuk a gazdaság fehérítését.


Azt pedig fontos látni, hogy az NTAK működését jogszabályi környezet határozza meg. Akik eddig elkerülték ezeket a rendszereket, előbb-utóbb nem tudnak majd működni. Nem titok, hogy a NAV megkapja az NTAK adatait és össze fogja vezetni a hozzá érkező számlaadatokkal. Bár a nettó 12 millió forint árbevételt el nem érő kisvállalkozások végül kimaradnak az NTAK adatszolgáltatási kötelezettségből, hosszú távon számukra is megérheti majd áttérni a szoftveres értékesítésre. Az NTAK által biztosított, a tervezéshez és a versenyelőny kiépítéséhez nélkülözhetetlen adatokhoz ugyanis csak így férhetnek majd hozzá.


Hogyan láthatja a rendszer előnyeit a vendéglátóipar? Hogyan lesz majd az adatokból statisztika?


Az év második felében, aki addig bekapcsolódott a rendszerbe, már láthat adatokat. Az első néhány hónap a tanulási folyamat.


A termékek csoportosításához fő és alkategóriákat alakítottunk ki, így az étel, az alkoholos ital, a helyben készített alkoholmentes, a nem helyben készített alkoholmentes ital és az egyéb főkategóriákat hoztuk létre. A főkategóriák alatt találhatóak az alkategóriák. A regisztrációkor a vendéglátó üzleteknek szoftverben minden általuk értékesített terméket be kell sorolni a megfelelő csoportba. Ebben nyújt segítséget a kategorizálási segédlet, amely az info.ntak.hu oldalon található. Fontos, hogy ezen a folyamaton csak egyszer kell végig menni.


Ezen kívül mérhetővé válik az egyes helyeken eltöltött idő is – ez a rendelés elejéből és végéből számítható ki –, ha ehhez hozzátesszük az átlagos kosárértéket, akkor már igen messzemenő következtetéseket tudunk majd levonni.


Ezeknek az adatköröknek a meghatározása hogyan történt? Hogyan jött létre az adatbázis váza?


Az NTAK kialakítása során folyamatosan egyeztetett az MTÜ az ágazati szereplőkkel. Nagyon hiszünk az együttműködésben, hiszen voltaképpen az egész NTAK a turizmus „élményláncba kötéséről” szól, arról, hogyan tud az egész szektor hatékonyan és egymást segítve dolgozni.



26 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page