• garcon

Üzleti siker HÁTTÉRZENÉVEL

Adrian C. North zenepszichológus kutatásából pedig az derül ki, hogy milyen nagy hatással van a nyilvános zenelejátszás egy étterem közönségére és arra, hogy mennyit hajlandóak költeni egy este. A tanulmány szerint egy adott étterem vendégei hajlandóak 15 százalékkal többet fizetni ugyanazokért a termékekért ahhoz képest, amikor nem szól zene, ha popzene szól étkezés közben, míg ha klasszikus zene is jár a vacsora mellé, akkor több mint 20 százalékkal többet is kifizetnek.

Kutatások szerint a nyilvános zenelejátszás átlagosan 15 százalékkal növeli az üzletben vagy vendéglátóhelyen eltöltött időt, ezáltal 30 százalékkal növeli az impulzív vásárlások számát és ezzel a bevételeket. További pozitív hatás, hogy a jól megválasztott zene hatására a vásárlók rövidebbnek érzékelik az üzletben töltött várakozási időt.

A kedvelt zene hatása

Oliver Sacks neurológus kísérlete alapján, aki Bach és Beethoven műveket játszott le egy Bach-kedvelő embernek és vizsgálta az agyi reakcióit, a kedvelt zeneszerző zenéje még akkor is sokkal erősebb érzelmi reakciókat vált ki, ha az alany esetleg még nem is hallotta az adott művet, vagy nem tudja, hogy ki a szerző.

A háttérzene legfőbb jellemzői

Jó háttérzenéket akkor tudunk választani, ha tisztában vagyunk azzal, hogy nagyjából milyen érzelmi hatást fognak kiváltani a boltban szóló zenék a vásárlókból. Ma már Magyarországon is számos háttérzene-szolgáltató cég működik, akikkel érdemes felvenni a kapcsolatot a nyilvános zenelejátszással kapcsolatos tennivalók miatt, de néhány fontos alapszabályt mi is bemutatunk. A háttérzenével kapcsolatos további gyakorlati tippeket a „7+1 tipp, hogyan állítsd össze a háttérzenét” című írásunkban találsz.

  • Alapok: Először is vegyük figyelembe, hogy milyen típusú üzletet vezetünk (étterem/szálláshely/edzőterem/kereskedelmi üzlet), kik tartoznak a célcsoportunkba, milyen módon tudjuk őket csoportosítani (életkor/tevékenység), mennyi időt töltenek nálunk (néhány perc/egy étkezésnyi idő/több óra), milyen hangulatot szeretnénk közvetíteni (vásárlásra ösztönzőt/diszkrét hátteret/edzéstevékenységet kiegészítő felpörgetőt) a zenével? Ha ezekkel tisztában vagyunk, akkor elkezdhetjük a válogatást.

  • Célcsoport: Ez egyszerű kérdés, vállalkozásunk üzleti tervében már úgyis meg kellett határozni a célcsoportot, szabjuk a zenei stílust is hozzájuk. Általános biztos recept nem létezik, hiszen figyelembe kell vennünk üzletünk karakterét is, fontos, hogy a nyilvános zenelejátszást is önazonosan építsük márkánkkal.

  • Tempó: Zenei stílustól függetlenül tempóval is szabályozható az üzletmenet. Ha lassítunk, a vendégek több időt töltenek az üzletben vagy az étteremben. Ha gyorsítunk, azzal például egy sűrű ebédidőben lehet felpörgetni a rendelést és fogyasztást. Az sem mellékes, hogy alkalmazottaink is gyorsabbak tempós háttérzenével.

  • Hangerő: A nyilvános zenelejátszás nem azt a célt szolgálja, hogy túlharsogjon minden beszélgetést, legfőbb funkciója a hangulat alakítása. Így válasszunk olyan dallamokat, amik akkor is jól érvényesülnek, ha nem tekerjük maximumra a hangerőt.

  • Egységesség/egyediség: A szélsőséges zenei stílusok jól jöhetnek azok számára, akik speciális réteget kívánnak megszólítani. Amikor azonban nem erről van szó, próbáljuk meg a zenei listánkat egységesen, de nem egysíkúan kialakítani, így a vásárlóink, vendégeink biztosan nem fognak beleunni a boltban nyilvánosan lejátszott zenékbe.

Protipp: Az is segít változatossá, egyszersmind egységessé tenni háttérzenénket, ha ismert előadók kevésbé ismert dalait is beépítjük a lejátszási listába.

  • Hangtechnika: Nem elég drága hangfalakat beszerezni és ki is pipálhatjuk a hangtechnikai kérdést, hiszen azt számos tényező befolyásolja. Például az üzlet kialakítása és berendezése, az épülethangosítás kérdései. A vállalkozás profiljába tartozó zenéhez passzoló hangtechnika. Vagy éppen az is, hogy milyen formátumban játsszuk le a felvételeket. Erről itt írtunk részletesebben.

Ha teheted, fordulj profihoz!

A hivatalos háttérzene-szolgáltatók nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek mind az üzlettípusokra, mind az egyéni igényekre szabott háttérzene kiválasztásában, és számos egyéb szempontot is figyelembe véve segítenek a márkaépítésben, kialakítani az üzlet zenei világát és közönséghez legjobban passzoló egyedi hangzást.

A nyilvános zenefelhasználás jogi oldala

A nyilvános zenelejátszás jogi oldalát a törvény által előírt jogdíjfizetés jelenti. A háttérzene értéke nyilvánvalóan növeli vállalkozásunk értékét is, az üzletben nyilvánosan lejátszott zene üzleti hasznot termel, értéket teremt mindenki számára. Fontos, hogy tudatosan és hozzáértő módon alakítsuk ki üzletünk zenei irányzatát, illetve teremtsük meg a technikai feltételeket. Ehhez hozzátartozik a jogtiszta zeneszolgáltatás is, amiről itt lehet tájékozódni. Új üzlet létesítése esetén az Artisjushoz önként bejelentkezők kedvezményben részesülnek.


Forrás:https://zeneveljobb.hu/hogyan-kell-jo-hatterzenet-osszeallitani/


11 megtekintés0 hozzászólás